Skip to content

Belisia SV

Organogram Jeugdbestuur

Missie & visie

Jeugdopleiding

Missie En Visie

Onze jeugdopleiding heeft tot doel het verzorgen van een kwaliteitsvolle en gezonde voetbalopleiding voor jongens en meisjes. We zijn een opleiding waarbij de speler steeds centraal staat en waarbij de speler vreugde en plezier moet beleven aan het voetbal.

Onze opleiding gaat niet voor het korte termijnresultaat, onze opleiding staat voor een vorming die hoofdzakelijk gericht is op het aanleren van voetbalwijsheid, we willen een algemene voetbalontwikkeling geven. Een ontwikkeling die we gestaag opbouwen door trainingen te organiseren met een opleidingsleerplan per leeftijdscategorie. We letten erop dat spelers tijdens hun opleiding voldoende ruimte krijgen voor het ontwikkelen van hun eigen creativiteit en dat ze initiatief durven nemen. We willen hun aanleren zelfstandig problemen leren op te lossen en te voorkomen, onze belangrijkste waarden, nml. groepsgeest, naleven van groepsafspraken en respect hebben voor zichzelf en anderen, verliezen we hierbij niet uit het oog.

Respect is voor de JO de fundamentele norm.
Hoe vertaalt onze JO respect?

  • Respect voor jezelf
    Een gezonde voeding, voldoende nachtrust en een evenwichtige combinatie voetbal en school zijn onontbeerlijk.
  • Respect voor de club 
    Iedereen die zich inzet voor de club dient gerespecteerd te worden. Dit wil zeggen dat wij elkeen begroeten op een positieve wijze in onze club. Maar ook zorg dragen voor al het materiaal dat ter beschikking gesteld wordt.
  • Respect voor de spelregels 
    Het voetbalspel komt enkel tot zijn volste recht als iedereen de regels respecteert.
  • Respect voor de scheidsrechter 
    De scheidsrechter, die wedstrijden in goede banen leidt, heeft een aartsmoeilijke opdracht. Maar net zoals iedereen kan hij/zij een fout maken. Het is aan ons om die fouten te accepteren en ons te focussen op onze wedstrijd.
  • Respect voor de tegenstander 
    Fair-play is een gegeven dat hoog in het vaandel van de Jeugdopleiding wordt gedragen. Er moet een gezonde wedstrijdmentaliteit zijn, maar met respect voor de kwaliteiten van de tegenstanders.
  • Wederzijds respect tussen trainers en begeleiders 
    De ingesteldheid van mensen met een voorbeeldfunctie beïnvloedt ook de ingesteldheid van de kinderen.
  • Respect van en voor de supporters, ouders en sympathisanten.
    Een positieve houding van het entourage heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van het kind.

Door deze mentaliteit te stimuleren, krijgen onze jeugdspelers kansen om te leren uit fouten en kunnen ze zich met bijstand van hun trainers en begeleiders verbeteren. Onze spelers moeten zich een schakel voelen van de ploeg, we moedigen dit niet alleen aan op voetbalgebied, maar ook daarbuiten door het bevorderen van de vriendschap, de achting en verdraagzaamheid tussen de leden en medewerkers. We verwachten dat niet alleen spelers, maar ook ouders, trainers en medewerkers de nodige fair-play naleven op en naast het veld.

Om de kwaliteit van de opleiding te waarborgen streven we ernaar om voldoende gediplomeerde en gemotiveerde trainers aan te trekken en diezelfde trainers de mogelijkheden tot permanente bijscholing te bieden. Bijscholingen en trainingscursussen worden door de club volledig terugbetaald.

Samenvattend, onze JO heeft als doel om jonge spelers uit de regio een kwaliteitsvolle voetbaltechnische opleiding aan te bieden op zijn/haar niveau (recreatief en competitief) en dit in een kindvriendelijke en familiale omgeving.

We zijn de mening toegedaan dat op deze manier jeugdspelers zich thuis voelen op onze club, dat er er met andere woorden clubliefde ontstaat en dat op deze manier een groot aantal spelers zal doorstromen naar ons eerste elftal en daar ook effectief een meerwaarde zal zijn. We zijn dit proces gestart en nu reeds zien dat enkele eigen gevormde jeugdspelers opgenomen zijn in de A-kern. We willen het signaal dat jeugd primeert in onze club verder uitbreiden, stimuleren en versterken.

 

Lifestyle

1. AANKOOP VOETBALSCHOENEN

Jeugdopleiding

AANKOOP VOETBALSCHOENEN

 Onze (voetbal)schoenen zijn als de autobanden voor de auto: van levensbelang. Vele klachten (rugproblemen, knieklachten, liesproblemen, spierletsels,…) – op latere leeftijd, maar soms ook al op jongere leeftijd – komen voort uit het (jarenlang) dragen van het verkeerde schoeisel.

Bij de aankoop van een goede voetbalschoen, maar ook bij een gewone schoen, is niet de kleur belangrijk. Een goede (sport)schoen, én zeker bij een opgroeiende sporter, moet aan 4 voorwaarden voldoen:

  • een stevige hak hebben die steun biedt aan de hiel
  • in het midden mag de zool niet plooibaar zijn
  • alléén vooraan mag de zool plooien
  • de juiste lengte heb je wanneer er achter de hiel nog plaats is voor de dikte (circa) van een vinger.

Ook dagelijks rondlopen met niet gebonden veters (én dus géén steun aan de enkel), zal onvermijdelijk leiden tot klachten op latere leeftijd.

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

2. VOCHTOPNAME en ZWETEN

Jeugdopleiding

VOCHTOPNAME en ZWETEN

In de voorbereiding kan de omgevingstemperatuur hoog oplopen. Deze hitte samen met de trainingsinspanningen kunnen ervoor zorgen dat er enorm veel vocht verloren wordt. Vocht dat absoluut moet aangevuld worden.

Een vochttekort van 2% in het menselijk lichaam, geeft een prestatiedaling van 20%. Een tekort aan lichaamsvocht kan er ook voor zorgen dat ons lichaam zijn warmte niet kwijt kan. Door te zweten kan ons lichaam afkoelen.

Zonnesteek, hitteslag én zich misselijk voelen kunnen mogelijk gevolgen zijn, indien ons lichaam niet kan afkoelen en dit moet ten allen tijde voorkomen worden.

We spreken dan ook af dat onze jeugdspelers tijdens de trainingen van de maanden juli, augustus, september, april en mei altijd een drinkbus of een waterflesje bij zich hebben.

In de andere maanden mag dit natuurlijk ook… Water is de beste dorstlesser, dus géén sportdranken tijdens de trainingen! Sportdranken mogen enkel na de training, in de kleedkamer of in de kantine en liefst binnen de 30′ na de training of wedstrijd! Het drinken van sportdranken, direct na een inspanning, versnelt aanmerkelijk het herstel.

Zo recupereer je sneller en beter voor de volgende training of match….

NUTTIGE INFO:

http://www.hydratatie.nl/

http://www.e-gezondheid.be/hydratatie-bij-sporters

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

3.STRETCHING

Jeugdopleiding

 STRETCHING

De jeugdopleiding van SV Belisia / Belisia Youth verwacht dat de spelers in de categorieën U12, U13, U14, U15 en U16 hun ‘STRETCHING’ (huiswerk) nauwgezet uitvoeren.

Ook voor onze spelers van de U11 (vooral bij spelers met te korte spieren) kan dit zeer nuttig zijn…

Ideaal is een minimum van 2x per week, 10′ per keer.
Eerst een kleine opwarming (ter plaatse huppelen, touwtje springen,…) en daarna rekoefeningen – waarbij je niet naveert! – uitvoeren bij de voorste en achterste dijspieren, de kuitspieren én de adductoren (de lies).

Iedere spiergroep 3x 30″ à 45″ zachtjes uitrekken. Ook na een niet te zware training is het belangrijk om de spieren te rekken. Let wel steeds op de juiste uitgangshouding!

Deze aanpak werkt op termijn zeker blessurepreventief… en ook voor de oudere groepen, kan dit huiswerk trouwens geen kwaad.

Nuttige links, boordevol INFO, vind je hieronder:

http://www.body-guard.nl/www/bodyguard/index.php?dx=100&ax=900&ix=311&xx=1

http://members.multimania.nl/PCGerekink/voetbal%20blessures.htm

http://www.3×30.be/nl/sporttips/opwarmen-afkoelen-en-stretchen/#nav

http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondsporten/preventie/index.htm

http://www.blessurevrij.nl/

http://sportzorg.nl/

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

4.VOEDINGSVOORLICHTING

Jeugdopleiding

VOEDINGSVOORLICHTING   

Voor de gezondheid van de sporter én voor het leveren van een optimale prestatie is het van groot belang dat de dagelijkse voeding goed is samengesteld.

Naarmate de lichamelijke activiteit toeneemt, neemt ook de energiebehoefte toe. De belangrijkste energieleveranciers zijn koolhydraten. Voeding speelt een belangrijke rol in de voetbalsport, naast het fysieke (conditie), mentale (inzet, wilskracht), technische (balbehandeling) en tactische (inzicht) aspect. Maar ook voldoende nachtrust én een gezonde levenswijze (niet roken of alcohol drinken) hebben een positieve invloed op de voetbalprestatie.

In theorie blijkt dat bijna iedereen wel op de hoogte is van het belang van een goede, gevarieerde voeding, maar de praktijk laat helaas veel te wensen over.  

Een goede voeding is noodzakelijk om alle functies in het menselijk lichaam zo normaal én optimaal mogelijk te laten verlopen.

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron van het lichaam. Bij normale dagelijkse activiteiten behoort de voeding al voor 50% uit koolhydraten te bestaan. Als bij trainingen én wedstrijden, de koolhydratenopname niet mee stijgt, zal er uiteindelijk een uitputting van de koolhydraten optreden én zal de speler steeds sneller vermoeid geraken.

Koolhydraten zitten in melk, bruin brood, vers fruit, aardappelen, rijst, zetmeelproducten zoals macaroni, spaghetti en suiker. Vermijd vetrijke voeding zoals frieten, kebab, pizza’s of hamburgers.  

Praktische tips ter voorbereiding van de wedstrijden:

1) De dag voor een wedstrijd kan men het percentage koolhydraten in de voeding verhogen, ter opbouw van een grotere energie voorraad, door een flinke portie macaroni of spaghetti (of stapel bruine boterhammen met mager beleg) te eten. Het gaat hierbij echter om de pasta én niet om de saus

2) De laatste maaltijd (licht verteerbaar, koolhydraatrijk) hoort circa 3 uur vóór de match te zijn, waarbij absoluut géén vet mag gebruikt worden.

3) Het laatste uur vóór de wedstrijd zeker geen suikers meer gebruiken, ook niet in de koffie, noch in de vorm van druivensuiker, cola of een Mars of ander suikerrijk spul. Dit heeft een negatieve invloed op de sportprestatie.

4) Wel mag (moet) men direct na de opwarming suikers gebruiken; sportdranken zijn hiervoor ideaal.

5) Voor een goed en volledig herstel na trainingen of wedstrijden is een grote én snelle (direct na de match of training) opname van koolhydraten ten zeerste aanbevolen. Het eerste half uur via sportdranken (circa halve liter) daarna via vast, licht verteerbaar voedsel (boterhammen, energierepen, crackers).

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

5. TRAININGSKLEDIJ – WINTER

Jeugdopleiding

Het is aangewezen dat alle jeugdspelers (U6 tem U19) vanaf begin november tem einde februari trainen met lange broek én lange mouwen.
Tijdens deze winterse maanden, behoren een regenjasje, handschoenen én een muts zeker tot de basis trainingsuitrusting en horen in de voetbaltas te zitten.

Jonge spelers verliezen de meeste lichaamswarmte via hun hoofd! Het is toegelaten om thermische broeken te dragen onder een korte broek. Best ook een trainingsjasje of trainingssweater dragen boven het voetbal- of thermisch truitje

 

Thermische kledij zorgt ervoor dat het zweet goed wordt afgevoerd én dat het lichaam warm wordt gehouden. Denk ook aan het juiste schoeisel voor de modderige pleinen of harde bevroren pleinen. Goed opwarmen én niet teveel stilstaan op de training zullen het risico op koude én blessures zeker ook helpen vermijden.

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

6. DE ONZICHTBARE TRAINING

Jeugdopleiding

DE ONZICHTBARE TRAINING

Jeugdspelers moeten zich ervan bewust zijn dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen prestaties, eigen progressie, eigen carriereplanning, eigen toekomst.   

Intrinsiek talentvolle jeugdspelers kunnen een optimale technisch-tactische en fysieke ontwikkeling doorlopen, maar het surplus vinden we heel vaak terug bij de “onzichtbare training” :

– zorg steeds voor de juiste voeding, zowel voor de match als de training (geen lege maag)

– zorg steeds voor je eigen (sport)drank en breng die ook mee

– voldoende rust inbouwen

– werk aan je lenigheid ter preventie van blessures

– werk aan je “core stability” ter preventie van blessures

– werk aan je kracht (vanaf U16, U17)

– luister naar de signalen van je lichaam: bij lichamelijke ongemakken niet verder trainen/spelen maar direct de trainer op de hoogte brengen en de juiste maatregelen nemen (kiné of dokter raadplegen)

– trainingskledij altijd tiptop in orde én steeds aangepast aan de weersomstandigheden (hierbij hoort ook aangepast voetbalschoeisel)

– altijd scheenbeschermers aan op elke training en match

– ontwikel je “zelfredzaamheid” (vanaf u9): maak zelf je voetbaltas klaar, draag zelf je tas, meld je zelf af bij je trainer bij ziekte of blessure

– zeg bewust NEEN tegen alcohol, roken, drugs én andere genotsmiddelen

– zorg zelf voor een gezond slaap-, rust- en voedingspatroon

– start de dag steeds met een uitgebreid ontbijt

– nuttig meerdere maaltijden per dag (beter 5 dan 3 keer per dag voor actieve sporters)

– ruim en voldoende drinken

– neem zelf je verantwoordelijk en laat je niet ‘pamperen’ door je ouders

– schenk aandacht aan je tandhygiëne (vele (spier)ontstekingen zijn te wijten aan onverzorgde tanden)

– zorg voor een goede voethygiëne (doucheslippers)

– succes ligt in je eigen handen, niet in die van je trainer, ouders of medespelers

– succes dwing je zelf af

Voetballers met de juiste LIFESTYLE…de lifestyle…a way of life…een garantie om een BETERE voetballer te worden!!!

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

7. WAT ZIT ER IN ONZE SPORTTAS

Jeugdopleiding

WAT ZIT ER IN ONZE SPORTTAS


We verwachten van onze jeugdspelers dat ze steeds in orde zijn met hun voetbaluitrusting!

– propere voetbalschoenen en vanaf U12 aangepast aan de ondergrond (nat, droog, bevroren, sneeuw)

– wasgerief (shampoo, handdoek (liefst 2), ondergoed)

– slippers voor in de douche

– drinkbus (liefst met water) met je naam op

– voetbalkousen, korte short, lange trainingsbroek verplicht vanaf november, shirt, sweater, trainingsjasje

– ons regenjasje moet steeds in onze voetbaltas zitten (het Belgische weer is erg verraderlijk…)

– ‘zweet’ t-shirt, waarmee je (eventueel) opwarmt

– in de winter een muts (kinderen verliezen de meeste warmte via hun hoofd) én handschoenen

– (eventueel) thermisch ondergoed (houdt het lichaam droog)

– 2 plastieken zakken (1 voor de bal, 1 voor onze vuile, natte spullen)

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

8. RESPECT

Jeugdopleiding

Een basiswaarde in onze jeugdopleiding!

We hebben respect tegenover alle personen, medespelers, tegenstrevers, de ref, het bestuur, onze eigen opleider, de opleider tegenpartij, de afgevaardigden, het kantine personeel, supporters,… een jeugdspeler gedraagt zich steeds respectvol!

Dit betekent beleefd gedrag, geen grote mond, niet vloeken, niet schelden en zeker geen  agressief gedrag.

Ook geven wij – vanaf de U10 – steeds een hand aan onze trainer én afgevaardigde, bij het begin van de training, bij aankomst voor een wedstrijd én bij het verlaten van de accommodatie na de training/wedstrijd en vanaf de U10 ook je medespelers

Ook het materiaal, de kleedkamers (géén speelzaal), de doucheruimte, de verplaatsbare doelen, het terrein, de grasmat, de ballen, de kantine, het trainingsmateriaal (horden, loopladders,…) worden met respect behandeld.

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

9. PESTGEDRAG

Jeugdopleiding

Onder pesten wordt verstaan:

‘Het langdurig uitoefenen van geestelijk en/of lichamelijk geweld door een persoon of een groep tegen een eenling die niet in staat is om zich te verdedigen’.

Vaak gaat men denken “dat is geen pesten, ze plagen elkaar maar wat”.

Maar vanaf wanneer is het geen plagen meer en gaat het over in pesten ?

Men spreekt van plagen als kinderen aan elkaar gewaagd zijn. De ene keer doet de ene wat, de volgende keer doet de ander iets terug. Het is een spel. Plagen is lang niet altijd leuk, maar plagen is nooit bedreigend. Plagen hoort ook bij de ontwikkeling, bij het groot worden. Door het plagen leren kinderen met conflicten om te gaan.

Het grote verschil met pesten is dat pesten wel bedreigend is. Pesten gebeurt ook niet een keer, nee, pesten kan dagelijks gebeuren, soms wel maanden of jaren achter elkaar.

Bij treiteren of pesten is er ook sprake van een machtsongelijkheid. Bij pesten wordt er een slachtoffer ‘uitgezocht’ om de baas over te spelen.

 

Wat te doen bij pesten ?

  1. Meld het aan je ouders zodat zij dit kunnen bespreken met je trainer. Merk je echter dat er geen verbetering of onvoldoende verbetering gebeurt, meld het dan!
  2. Contacteer de sportive staf:

Jo Vanvinckenroye – Coordinator MB (jovanvinckenroye@hotmail.com)

  1. Tenslotte kan je ook steeds terecht met een mail bij onze ombudsraad:

 

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

10. HUISWERK… ALLEEN VOOR DE ECHTEN?

Jeugdopleiding

Er wordt wel eens gezegd:

“Een jeugdspeler die het echt ver wil schoppen, die er allles voor over heeft om er te komen, om alles wat er in hem zit er ook uit te halen….’die gaat met de bal slapen’… ”

Wat bedoelen we hiermee…

niet alleen oefenen tijdens de wekelijkste trainingen én het wekelijks matchke, want dat volstaat bijlange niet…  

Neen, die speler is ‘dag en nacht’ met het ‘voetbal’ bezig, die speler  wil elk vrij moment benutten om beter te worden, zonder je schoolresultaten te negeren natuurlijk.
Onder life style tip 3 & 7 vind je alle info om vooral op fysiek vlak beter te worden.

Wil je op technisch vlak beter worden, dan zijn de oefeningen een echte aanrader:

 

http://www.voetbalhuiswerk.be/home.php?lang=ned

http://mydugout.be/articles/view/282

https://www.youtube.com/watch?v=AQMet95AVd8

http://www.voetbaloefenstof.com/extra%20vormen.htm

 

En nu maar oefenen, oefenen,…

Trouwens ook bij onze “Techniektrainers” kan je terecht voor info/oefenstof.

 

 

 

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

 

11. EETGEDRAG OP TORNOOIEN

Jeugdopleiding

In onze JO verwachten wij dat onze jeugdspelers ook TIJDENS een TORNOOI hun voedingsgewoonten aanpassen aan een gezonde sportieve lifestyle!!! Dwz: géén hamburgers, frietjes, frikandellen, ed……tijdens het tornooi. Ideaal is zelf meegebrachte boterhammen, fruit (banaan, appel, pruimen, stukjes appelsien, peer,…) of gezonde voedzame – en energierijke sportkoeken (type Meli honingkoeken, Grany, ed…).

Liefst ook geen cola of andere frisdranken, met bruis, tussen de wedstrijden. In plaats hiervan zijn sportdranken of gewoon water, veel veel beter. Zo kom je iedere match van het tornooi, aan de aftrap met een volle brandstoftank!!! …en als je goed gepresteerd hebt op het tornooi, mag je jezelf eventueel NA afloop van het tornooi toch trakteren op een broodje hamburger….

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

12. TRAINEN + RUST = HERSTEL = BETERE PRESTATIES

Jeugdopleiding

Als voetballer (én in het algemeen ook als sportman) zijn je prestaties in de wedstrijd grotendeels afhankelijk van enerzijds je inspanningen tijdens de trainingen, maar anderzijds ook van het herstel tussen die trainingen.

 

Deze trainingen omvatten de ploegtrainingen maar ook de individuele trainingen zoals:

  • individueel aan je lenigheid werken
  • individueel aan je techniek werken
  • individueel aan je ‘stabiliteit’ werken (dmv stabiliteitsoefeningen)
  • individueel aan je snelheid, wendbaarheid, uithouding, kracht, traptechniek,…werken

 

Tijdens deze individuele trainingen tracht je je tekorten te verbeteren én je sterke punten nog verder te ontwikkelen. Drie ploegtrainingen per week zullen wellicht niet volstaan om het op nationaal niveau te maken als voetballer.

Het herstel voor een voetballer rust op 2 pijlers:

  1. je lichaam de nodige rust geven na een inspanning maar ook voor een inspanning (wedstrijd). Tijdens deze rust kan je lichaam perfect herstellen van de geleverde inspanningen. De belangrijkste herstelprocessen in het lichaam gebeuren s’nachts…dus tijdig naar bed én zorg voor een goede én voldoende nachtrust
  2. je lichaam van de juiste voedingsstoffen voorzien. Voldoende vocht, maw voldoende drinken. Water is de beste dorstlesser maar het gebruik van sportdranken na en voor zware inspanningen is zeker aan te bevelen. Een voetballer moet er vooral op letten dat het accent in zijn voeding ligt op een koolhydraatrijk, vetarm dieet met voldoende vocht – voldoende graanproducten (rijst, pasta, bruin – of meergranen brood) én aardappelen – voldoende fruit én groenten.

Hamburgers, chips, gebak, frieten, snacks, kebab, liters cola of andere frisdranke horen hier echt niet bij (Bvb, het eten van een rijpe (met bruine vlekken op de schil) banaan/boterham na een wedstrijd of training zal je lichaam sneller laten herstellen dan een zakje chips). Een gezonde, evenwichtige en gevarieerde voeding is ook voordelig voor je lichaamsgewicht én lichaamssamenstelling …het is maar wat jezelf wilt bereiken…én wat je ervoor over hebt.

 

Nuttige links:  

http://www.eengezondemaaltijd.com/Voeding-en-voetbal.html

http://users.telenet.be/s.a/voetbalkennis/voetbal/begeleiding/voeding/wedstrijd-eten.htm

http://www.apdnet.net/kfcvba/files/VOEDING%20+%20VOETBAL%20pdf.pdf

http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/article/gezond-eten-niet-stoer-volgens-voetballers91/

http://www.voedingvoorsporters.nl/page/-sportvoeding-voor-voetballer

 

 

 

Ivo Vranken

TVJO SV Belisia / Belisia Youth

Belisia SV

Technische staf